Niks niet feestelijk
Ik ga trouwen. Ja, het is me nogal wat. Voor sommigen is dit de mooiste dag van hun leven, maar wij zien het – en dat komt misschien door onze leeftijd en Nederlandse achtergrond – iets praktischer. Wij wonen niet samen, dus voor ons is het een dag van de liefde. Een moment waarop we alles voor elkaar goed regelen. En dat regelen, daar gaat deze blog over. Want het vergt heel wat geregel om dit voor elkaar te krijgen.
Het begon al bij de online verkenning. Gratis trouwen kan op maandagochtend. Wist je trouwens dat daar een behoorlijke wachtrij voor is? Negen maanden maar liefst. Als ik deze wachttijd zie denk ik meer aan de duur van een gemiddelde zwangerschap, maar misschien zijn deze twee aan elkaar gerelateerd. Dit noemen ze ‘eenvoudig trouwen’. Dit kan op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag. De donderdag heeft er denk ik iemand vrij. Haha. Sorry, ik draaf wat door. En dit kan alleen in de ochtend. Blijkbaar is goedkoop, gratis en eenvoudig trouwen ook iets wat je ’s morgens doet.
Natuurlijk kun je ook ‘gewoon’ trouwen. Dit is dan wel weer aan de prijs, maar dan mag je bijvoorbeeld in de oude raadszaal van het stadhuis trouwen. Een stuk sfeervoller dan op het moderne stadskantoor op Utrecht Centraal. Maar de locatie daargelaten, het gaat natuurlijk allemaal om de liefde.
En die liefde moet je wel echt voor elkaar voelen als je dit proces ingaat. Het begint met het registreren van je voorgenomen huwelijk. Dit is een nieuw woord voor ondertrouw. Persoonlijk vind ik dat erg jammer. Ondertrouw klinkt een stuk gezelliger, maar ja, al het leuke is er wel vanaf gegaan. Want je vult alles online in, het is een proces. Je voert jouw gegevens en die van alle getuigen in en hopsa: je drukt op verzenden. Na een paar dagen kwam de gemeente in de lucht. We moesten met zijn tweeën en alle legitimaties naar het stadskantoor komen, voor het finaliseren van ons voorgenomen huwelijk.
Nu ben ik er wel van om ergens ‘een momentje van te maken’. Dus we planden een vrije dag en togen samen romantisch richting het stadskantoor. Daar kregen we in de grote hal een nummertje uit een apparaat. We mochten naar afdeling C, de roltrap op en rechtsaf. We werden opgeroepen. Alle documenten werden nog een keertje gecontroleerd, we betaalden € 627 (je leest het goed, trouwen is niet goedkoop) en stonden na vijf minuten weer buiten. Niks niet feestelijk. Nog geen felicitatie. Gewoon een procedure. Ligt het aan mij, of is dit een gemiste kans? 15 mei kunnen ze het goedmaken.
Dit blog werd geschreven voor CustomerFirst en gepubliceerd op 15 april 2020
Geen blog meer missen? Schrijf je in voor mijn maandelijkse CX Greetz!
*****
Nienke Bloem is often called the Customer Experience speaker in the blue dress.
She’s a global CX thought leader, educator and a global keynote speaker who inspires audiences with best practices and proven methodologies. She leads a speaking practice, a CX game company and a training business; she breathes Customer Experiences and is author of two CX books.
Her two-day Customer Experience Masterclass is known as the best program to prepare for your CCXP and she is the go-to person voor CX leaders who want to advance their leadership and bring direct results from their Customer Experience transformation programs. Since 2020, she hosts a CX Leadership Masterminds program and helps leaders spice up their leadership and deliver an engaging CX Story including a solid CX Strategy. Besides, she is a modern-day pilgrim and found the parallel with leading customer centric transformations.
With her over 20 years corporate experience, she speaks the business language. Her keynotes and education programs in Customer Experience are inspiring and hands-on. She is one of the few Recognized Training Partners of the CXPA and it is her mission to Make Customer Experience Work and help you deliver business results.