George Michael
De ober van het restaurant zet de schaal sushi neer en schenkt me nogmaals zijn brede glimlach. “Wat is jouw favoriete nummer van George Michael?” vraag ik hem. Daar hoeft hij niet lang over na te denken. En hij antwoordt dat hij stiekem een grotere fan van Engelbert Humperdinck is. Maar dat George Michael de favoriet van zijn moeder is en hij daarom deze artiest op zijn naambordje heeft gezet.
In het All Inclusive HardRock hotel in Mexico, waar ik verblijf voor een gave spreekopdracht, draagt al het personeel een naambordje. Iets wat ik vorig jaar in Disney ook zag in het hotel, waar collega’s naast hun naam hun passie hadden staan. Wat varieerde van Russisch, tot honden tot jazzmuziek. In dit hotel in Mexico staat er onder de naam van het personeelslid, de favoriete artiest. Dit past perfect bij het thema van het hotel en het zet heel laagdrempelig de deur open voor een praatje.
Orlyss, zo heet de ober, kwettert vrolijk door over Engelbert Humperdinck, zijn moeder en de link naar George Michael. Als ik heel eerlijk ben, ken ik helemaal geen muziek van zijn grote held Engelbert en dat geef ik dan ook eerlijk toe. Snel schakelt hij door, want je mag de gast niet in verlegenheid brengen, en vraagt naar mijn favoriete muziek. Het is maar goed dat ik niet in dit hotel werk, want ik ben niet fan van één artiest of band. Ik denk nog eens goed na, hij wijst me er met een knipoog op, dat ik wat bozig kijk als ik nadenk en hij barst weer in schaterlachen uit. “Bruce Springsteen” zeg ik snel.
Wat een geschenk deze ober. Natuurlijk heeft hij een goed humeur, weet hij precies hoe hij moet serveren en kent hij het menu uit zijn hoofd. Hij is een Pro. Maar zijn werkgever heeft het hem makkelijk gemaakt om die connectie te maken. Door dat naambordje met zijn favoriete artiest. Het maakt het voor mij zo makkelijk om dat praatje aan te gaan, verbinding te maken en zo een nog leuker verblijf te hebben. Nu ik er nog eens goed over nadenk, weet ik niet of ik anders in gesprek zou zijn gegaan. Gewoon na mijn sushi, dank-je-wel zou hebben gezegd en hem een kleine fooi zou hebben gegeven.
Maar vanavond niet. Orlyss krijgt een vette tip. De tip die ik jou geef en alle bedrijven in Nederland: maak het je personeel makkelijk met dat naambordje en zet het ‘iets’ eronder. Favoriet dier in de dierenwinkel, beauty vlogger in de parfumerie of favoriete auto bij de dealer. Het is een echte gespreksopener. Het werkt bij Disney, HardRock en vast ook bij jou!
Dit blog werd geschreven voor CustomerFirst en gepubliceerd op 28 november 2018
Geen blog meer missen? Schrijf je in voor mijn maandelijkse CX Greetz!
*****
Nienke Bloem is often called the Customer Experience speaker in the blue dress.
She’s a global CX thought leader, educator and a global keynote speaker who inspires audiences with best practices and proven methodologies. She leads a speaking practice, a CX game company and a training business; she breathes Customer Experiences and is author of two CX books.
Her two-day Customer Experience Masterclass is known as the best program to prepare for your CCXP and she is the go-to person voor CX leaders who want to advance their leadership and bring direct results from their Customer Experience transformation programs. Since 2020, she hosts a CX Leadership Masterminds program and helps leaders spice up their leadership and deliver an engaging CX Story including a solid CX Strategy. Besides, she is a modern-day pilgrim and found the parallel with leading customer centric transformations.
With her over 20 years corporate experience, she speaks the business language. Her keynotes and education programs in Customer Experience are inspiring and hands-on. She is one of the few Recognized Training Partners of the CXPA and it is her mission to Make Customer Experience Work and help you deliver business results.