Top

Blog en Vlog

Alle Customer Experience blogs en vlogs van Nienke Bloem

Watzeggie?

In mijn kinderjaren waren Bassie en Adriaan mijn helden op de Nederlandse televisie. Met natuurlijk de clown en acrobaat als hoofdrolspelers, maar ook met glansrollen voor de baron, B2 en Vlugge Japie. B2 was de halfdove boef, die of Oost-Indisch doof was, of een gehoorprobleem...

Beroepsdeformatie

We begeven ons op een camping, in een huisje. En dat is niet zomaar een camping, maar zo-een die hip is en daarmee snel uitverkocht is. Het boeken vond vorig jaar november al plaats, met in het achterhoofd dat ik de hele maand juni in...

Liefde in tijden van

Het is een beroemd en prachtig boek: Liefde in tijden van cholera, van Gabriel García Márquez. Nu zou ik ook een intrigerend boek kunnen schrijven: Liefde in tijden van corona. Net even anders, maar met een spannend plot, de nodige ellende en een gelukkig eind.   Nu...

Zonder bluf is het leven suf

'Op z'n kop, dat is wel zo'n beetje het thema van de volgende CustomerFirst,' mailde de nieuwe hoofdredacteur, Nina van Klaveren, mij. Hoe tof dat een jonge vrouw met zo'n talent deze positie heeft gekregen. Ik feliciteer Nina van harte met haar nieuwe job! Maar...

Brievenbusbloemen

Volgens mij is dit nog geen nieuw woord in het coronawoordenboek op Taalbank.nl. En toch ben ik van mening dat dit woord erin thuishoort. Nu we in de anderhalvemetereconomie leven, lijden we massaal aan hamsterobsessie, of we zetten ons juist af tegen hamsterparia’s. We hebben...

Niks niet feestelijk

Ik ga trouwen. Ja, het is me nogal wat. Voor sommigen is dit de mooiste dag van hun leven, maar wij zien het – en dat komt misschien door onze leeftijd en Nederlandse achtergrond – iets praktischer. Wij wonen niet samen, dus voor ons is...

Crash course in human emotions

Emotions you really need to recognize when interacting with customers and employees. For all in in customer experience, marketing, sales and operations.   The last couple of days my feelings are deeper than a month ago. I feel sad when I see awful images on ICU’s and when...

Post-it Ninja

“De klantervaring verbeteren, daar zijn wij mee bezig.” Ik heb een gesprek met een CX-collega bij een overheidsinstelling. Bij een grote brown paper legt ze mij uit wat ik hierop zie. Een mooie klantreis, vol ups en downs in emoties en heel, maar dan ook...

Nine elements of successful CX Ambassador programs

The latest years I have seen many organizations that worked with CX Ambassadors. So many roles, and so many variations of domain of impact. For example, to implement customer improvements, or to be NPS ambassadors from all teams to make sure the metric and the...

20 Goede Klantvoornemens voor 2020

Ok, het is eind januari als je deze column leest. Alleen schrijf ik het, nu we nét het jaar zijn begonnen. En traditioneel denken we dan collectief na over onze goede voornemens.   Ik zou geen CX-expert zijn, als ik die voornemens niet aan klanten zou koppelen....

Klacht of klagen?

Het is 2012 en ik ben net verantwoordelijk geworden voor customer experience bij KPN in de consumentenmarkt. We willen een veranderstrategie schrijven – één die niet alleen functioneel is, maar die vooral aanspreekt en een echte verandering inhoudt.   We beschrijven de verandering vanuit de klant en...

De kraan lekt

Daar had ik er weer eentje te pakken. Zo’n bevestigingsbrief van een dienst die ik afnam. In de corporate terminologie zou ik dit een procesbrief noemen – zo’n brief die het systeem uit zichzelf uitpoept, omdat een klant iets heeft besteld, gewijzigd of opgezegd.   Natuurlijk is...

De klant centraal, is van ons allemaal

Wat vind jij? Een ja of een nee? Ik ben benieuwd. Maar voordat ik mijn opinie in de rondte strooi, neem ik je mee in een experiment.   Stel. Je wordt wakker en bent vrolijk. Je springt fris en fruitig uit je bed. Want je hebt er...

De definitie van Customer Experience

Customer Experience: je leest en hoort er veel over. Maar wat is het nu precies? Wat is de definitie? De definitie van Customer Experience die ik altijd gebruik is:   De perceptie die een klant heeft van alle interacties met jou als bedrijf tijdens de hele klantreis,...

Boete, wielklem of een Tony?

Heb je ook zo’n fijne vakantie gehad? Ben je er even helemaal tussenuit geweest? Of dat nu een lange reis naar Verweggistan, een hotel aan de Middellandse Zee, een cruise, of anderhalve week kamperen was – wat is het toch fijn om even de boel...

Gaming voor een hogere NPS

De dame aan de telefoon van het energiebedrijf sluit het gesprek af; “Mevrouw, u krijgt straks een email met een vragenformulier. Hierin wordt ook gevraagd om een cijfer te geven. Dit is voor mijn persoonlijke beoordeling. Wat voor cijfer geeft u mij? Tussen de 0...

The good, the bad and the ugly

When I hear the title of this movie, what comes to my mind, is Clint Eastwood on a horse and the great title song with the whistle in it. A real spaghetti western which was taped long before I was even born. But I love...

The story behind the blue dress

Maybe you know, maybe you don’t. But me wearing a blue dress when I perform and speak, has a start. I call it the birth of my personal brand. Let me share the story with you.   It was Sunday March 29th 2015. I was invited to...

Toog hangen

Ik zit op het terras in Mechelen. De ober vraagt of ik iets wil drinken, op zijn Vlaams met een heel fijne zachte G. Ik bestel een biertje en ik weet niet meer precies wat hij terugzegt, maar het is zoiets als: ‘Allee vrouwke, zal...

Het kan wél

Mijn nieuwe bank zou worden geleverd. Ruim zeven weken later dan gepland. Er was iets met stoffen (of het ontbreken ervan), leveringsissues en gedoe in de fabriek in Italië. Helemaal netjes ging de communicatie niet, máár er was goed nieuws. De bank was in Nederland...

De mens als succesfactor in de digitale transformatie

Hoe laat je de digitale transformaties in bedrijven slagen? Welke best practises en uitdagingen zijn er als het gaat over digitaal klantcontact? Wat kunnen we van elkaar leren als het gaat om de Digital Customer Experience? Drie vragen die centraal stonden op het Digital Customer Experience Event 21...

Coolblue-moe

“Nienke, zullen we het gewoon een keer niet over Coolblue hebben? Zijn er geen andere gave voorbeelden als het gaat over customer experience?” Een opmerking uit een recente Customer Experience Masterclass.   Het zou kunnen dat er Coolblue-moeheid is in de wereld van de klantbeleving. En ja,...

Reality check for marketeers

... why you are getting it all wrong when it comes to the visual revolution   We are in the age of the visual revolution. Sorry? What? Yes, visuals are the bomb. Not just a little bit, but all over the place. Where Instagram is growing like...

Ingedekt

Het is er eindelijk van gekomen: ik heb een nieuwe bank gekocht. Een grote U-vormige bank, waar ik straks lekker op kan hangen en mijn favoriete boeken lezen. Hoognodig, want mijn oude bank is met recht oud. Vlekken, sporen van katten en we passen er...

Zelf de slingers ophangen?

Kijk eens goed om je heen. Wat zie jij als je op je werkplek zit? En als je daar nu niet zit, sluit dan je ogen en visualiseer je werkplek.   Wat zie je? Zie je wat ik de afgelopen jaren steeds meer zie? Inderdaad, die hele...

Niet meer van nu

Als ik de grote parkeergarage van een bank inrijd, zie ik vier lege parkeerplaatsen naast de entree met daarop groot het bord ‘gereserveerd voor de directie’. Ik rijd door. Nog een rondje, nog een rondje. Geen leeg plekje voor mij in deze parkeergarage. Toch heb...

I spy with my little eye, and it is… GREEN (when CX and CSR meet)

Many companies strive for an environmental friendly business. Where waste, working environment and green energy are fundamentals. Some businesses have made it their purpose (like Dopper and Tony Chocolonely), but many more are choosing it as a basic and a differentiator to their customers. What...

The Why and How of my Customer Experience study trip

“How do you stay inspired, Nienke?” “What companies do you want to visit and learn from their CX secrets?” “Where do you get new material for your speeches and masterclasses?”   Three random questions I got from CX peers and personal friends. Very valid questions, because I am a...

25 ways to stay inspired as a Customer Experience professional

The thing I hear often is that fellow Customer Experience Professionals work hard. They are focused on realizing their customer centric transformation, improving NPS and CES (or other customer metrics, but that is another blog post 😊) and engaging the organization. You might also recognize...

Koffie verkeerd

Ruim op tijd voor de masterclass ben ik op de locatie aanwezig. Belangrijk, vind ik. Om de zaal in orde te maken, de techniek te checken en het allerliefste heel rustig een kop koffie te drinken, voordat de zaal volstroomt. Of nog liever een cappuccino,...

George Michael

De ober van het restaurant zet de schaal sushi neer en schenkt me nogmaals zijn brede glimlach. “Wat is jouw favoriete nummer van George Michael?” vraag ik hem. Daar hoeft hij niet lang over na te denken. En hij antwoordt dat hij stiekem een grotere...

The experience paradigm: Customer or Employee first?

When it comes to organizational transformation, this is an important and often raised question. What are the leading principles coming out of your strategy in order to transform your business model? Frank van den Brink, Chief Employee Experience Officer of ABN AMRO bank and I share...

De Slimste

Met veel plezier keek ik deze zomer weer naar het programma ‘De Slimste Mens’. Er is iets met dit quizformat en die droogkloot Maarten van Rossum, waardoor ik blijf kijken.   De dag na de finale had ik een vraag over een verzekering. Het gesprek verliep okay,...

De eerlijke prijs?

Het is al even geleden dat ik de HEAO (internationale marketing) afrondde. Veel van wat mij daar is geleerd, ben ik kwijt. Maar wat me nog goed op het netvlies staat, zijn de 4 P’s van Kotler: Prijs, Plaats, Product en Promotie. Die zijn erin...

Koekenbakker

Jarenlang ging ik elke zaterdagochtend naar een banketbakker. Niet zomaar een banketbakker, maar de beste bakker van de stad. Voor knapperige baguettes, kunstwerkjes van gebak en de lekkerste bonbons. Ik moest er best een stukje voor fietsen en stond voor mijn lekkernijen in een lange...

F#ck de FAQ

Dat is toch geen taal voor een dame? Nee, dat klopt. Sorry bij voorbaat. Maar soms ontglipt het me. Komt de stoom uit mijn oren, als ik speurende ben naar het antwoord op een website. Als ik weer eens in de Frequently Asked Questions verdwaal.   FAQ...

De blije eikel

"Goedemorgen mevrouw, heeft u zin om met ons naar Nederland te vliegen?" Een grote glimlach op zijn gezicht verraadt dat hij er lol in heeft. Zijn vrouwelijke collega achter hem, kijkt met een strak gezicht naar een punt ergens 20 centimeter boven mijn hoofd en...

Blub: logeren, niet overnachten

Bij het boeken van het uiteindelijk gekozen hotel in Maastricht, kreeg ik van de foto’s op Booking.com direct een vrolijk gevoel. Dat eerste sentiment van ‘Ja, daar wil ik slapen’ is voor mij wel een cruciale, of het nu een overnachting voor werk of privé...

Keep awarding yourself with learning experiences

Yes, you are a CX Professional. Or you are curious to learn more about Customer Experience. You want to extend your knowledge. Learn the theory behind elements of CX, want to learn from peers, want to grow as a leader? That is where you have...

The 4 elements of a brand promise

More and more, I come to the conclusion that this is the missing link in many businesses and a must have when it comes to customer experience. The need for clear promises to customers. To see if this is an issue in your company, please...

Helaas, ik ben van verkoop

Tot twee keer toe ben ik laatst met een geheim nummer gebeld. Vaak zijn dit verkoopgesprekken, weet ik. Als ik mijn geschiedenis na ga, dan is het van een krant of van een creditcardmaatschappij. De telefoon gaat opnieuw en als ik het geheime nummer zie,...

Begin with the end in mind

“All for fun and fun for all.” Does this appeal to you or would you rather go on a heavy metal cruise? Would you like to go on holidays with a cruise company who is really clear on what to expect? Let me take you...

Gezocht: de Marie Kondo van de klantcommunicatie

Hoe is het met de goede voornemens? Gezonder eten, meer sporten, minder drinken of – heel hip – rigoureus opruimen? Dat is waar het bij Marie Kondo over gaat in haar boek ‘Opgeruimd!’. Flink ontspullen is wat de Japanse predikt, want een opgeruimd huis is...

15-remedies-prevent-customers-feeling-blue

15 Remedies to prevent your customers feeling blue

It is that time of year. Especially in the Northern hemisphere, where it is the heart of winter. It is dark when you wake up and also when you return home from your office, the sun has set - if the sun has even shown...

Say my name, say my name

Yes, I just love Destiny's Child and Beyoncé in particular. “Say my name, say my name If no one is around you Say baby I love you If you ain't runnin' game Say my name, say my name You actin' kinda shady Ain't callin' me baby”   Man or woman? Yesterday I received an email...