Top

Brievenbusbloemen

Nienke Bloem, CCXPBlog Brievenbusbloemen

Brievenbusbloemen

Volgens mij is dit nog geen nieuw woord in het coronawoordenboek op Taalbank.nl. En toch ben ik van mening dat dit woord erin thuishoort. Nu we in de anderhalvemetereconomie leven, lijden we massaal aan hamsterobsessie, of we zetten ons juist af tegen hamsterparia’s. We hebben last van hoestschaamte. Desondanks zie ik naast dit groot leed zeker ook lichtpuntjes.

 

Op LinkedIn komen de vrolijkste foto’s voorbij van fruitmanden, Tony-repen, bossen bloemen en handgeschreven kaartjes die naar werknemers worden gestuurd. Voor mij is nog even niet duidelijk of die vanuit HR (of heet dat nu het employee experience center?) of vanuit de teammanager komen, maar dat maakt natuurlijk niks uit. Nu we massaal thuiswerken, Zoomen, Teamen of Hangouten, krijgen we gratis inkijkjes in huiskamers, zolders, studeerkamers en keukens. Er komen onverwachte bezoekers in beeld – van kinderen die toch niet helemaal uit die rekensom komen, een voorbijschuivende kat met honger, of misschien de partner die gezien de gezamenlijke thuiswerkruimte even komt vragen of het zachter mag. Die partner bedoelt natuurlijk moet, maar zo wil je niet op beeld overkomen.

 

Ik ben verrast hoe wendbaar we zijn. Daarvoor hoefden we helemaal niet op agile training. Omdat het moest, zetten we de tering naar de nering en ineens kan het. Blijkt het netwerk het te houden, maar de thuiswifi niet altijd even sterk voor twee thuiswerkende ouders en kinderen die ’s middags op de Playstation gaan. Gelukkig bestaan er nog netwerkkabels: niks zo fijn als een stabiel beeld met dito geluid in deze tijden. Het zou me niks verbazen als die binnenkort zijn uitverkocht. Net als de noise cancelling headphones trouwens, maar dat terzijde.

 

Hoe gaaf is het dan ook, dat werkgevers ondanks de afstand welverdiende complimenten geven aan hun werknemers. Natuurlijk aan alle helden in de zorg, van de vuilnisophaaldienst en in de supermarkt. Maar ook de procesoptimaliseerder, de backofficemedewerker en al die mensen in het contactcenter aan de telefoon verdienen en krijgen een pluim. Iedereen werkt ‘gewoon’ door!

 

Zo ook mijn dochter. Zij werkt in een contactcenter en kreeg van haar werkgever brievenbusbloemen met een persoonlijk berichtje. Geen grootse bos, maar hele lieve eigenwijze tulpen, in een doosje dat door de brievenbus paste. Wat ik hier zo tof aan vind, is dat hier goed over is nagedacht. Deze werkgever heeft zich ingeleefd in haar medewerkers. Zij zitten de hele dag aan de telefoon met klanten en hebben geen tijd om de deur open te doen voor de bloemist. Hoe attent om hier rekening mee te houden en dus te kiezen voor brievenbusbloemen. In een tijd waarin we social distancen, ervaar ik veel positiviteit en aandacht voor elkaar, ook al is dat op afstand. Juist daarom horen brievenbusbloemen in het coronawoordenboek. Ik stem vóór!

 

Dit blog werd geschreven voor CustomerFirst en gepubliceerd op 13 mei 2020

Geen blog meer missen? Schrijf je in voor mijn maandelijkse CX Greetz!

No Comments

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.