De Slimste

Met veel plezier keek ik deze zomer weer naar het programma ‘De Slimste Mens’. Er is iets met dit quizformat en die droogkloot Maarten van Rossum, waardoor ik blijf kijken.

De dag na de finale had ik een vraag over een verzekering. Het gesprek verliep okay, alleen wilde de medewerker aan de telefoon graag laten blijken dat hij alles heel goed snapte en ik niet. “Natuurlijk mevrouw, dat is nu eenmaal zo met deze autoverzekering. Wist u dat de premie ook hoger is doordat u in die-en-die postcode woont?” Zo ging hij door. Hij wist het allemaal beter dan ik. Hij is De Slimste, ging er door me heen.

Wie zijn toch die persona’s in het contactcenter, de figuren die we allemaal herkennen? Natuurlijk worden persona’s vaak gebruikt om klanten een gezicht te geven, maar wat als je het omdraait? Niet de klant als persona, maar de contactcentermedewerker. De eerste heb je net ontmoet: De Slimste.

Daarnaast heb je ook De Naamnoemer. “Ja mevrouw Bloem, nee mevrouw Bloem.” Met een beetje pech gooit hij of zij jouw voornaam er ook nog een paar keer tussendoor… Ik voel me dan altijd wat ongemakkelijk. Natuurlijk is het tof als iemand wéét wie ik ben, maar te vaak mijn naam over de lijn en je valt door de ik-ben-net-in-opleiding-geweest-mand.

Dan degene waar ik zelf lastig mee om kan gaan. Waar ik ontzettend de neiging krijg om dwars te liggen tijdens het gesprek: De Scriptvolger. Je ziet iemand achter de computer zitten, de ogen gaan al richting de volgende stap. Deze persona is ook altijd blij als hij of zij mij mag wijzen op het Bel-me-niet-register. Yes, het gesprek is af, weer een script voltooid!

Mijn haren gaan omhoog als ik De Afschuiver aan de lijn krijg. Dat is de agent die iemand anders in de organisatie de schuld geeft. “Ja, dan had Verkoop het beter moeten verkopen.” Of nog erger: dat hij het systeem de schuld geeft van het probleem. Vaak eindigt dit gesprek ook in een “We bellen u terug.” Tuurlijk, maar mag het iets specifieker wannéér?

Laat ik afsluiten met persona nummer vijf: De Vrolijkerd. Die er gewoon zin in heeft. De stem veert mee, je voelt door de hoorn (okay, door de ether, maar dat klinkt net iets minder) dat deze persoon voor dit vak gemaakt is. Deze medewerker geeft antwoord met een glimlach. Ik bedenk er altijd een hele mooie werkomgeving bij. Met een aardige manager die complimenten uitdeelt.

Dus als deze column een quiz zou zijn en ik de jury? Dan zou ik megabevooroordeeld zijn en afsluiten met: “De Slimste Mens is De Vrolijkste. Dank voor het lezen en tot de volgende keer!”.

 

Dit blog werd geschreven voor CustomerFirst en gepubliceerd op 7 november 2018

Geen blog meer missen? Schrijf je in voor mijn maandelijkse CX Greetz!