Top

Post-it Ninja

Post-it Ninja

“De klantervaring verbeteren, daar zijn wij mee bezig.” Ik heb een gesprek met een CX-collega bij een overheidsinstelling. Bij een grote brown paper legt ze mij uit wat ik hierop zie. Een mooie klantreis, vol ups en downs in emoties en heel, maar dan ook héél veel post-its. Helaas niet van hele goede kwaliteit, want er liggen er ook heel wat op de grond. Maar daar gaat deze blog niet over.

 

Nu ben ik zelf ook een groot fan van de post-it. Superhandig bij al je klantreissessies, workshops, verbetersessies en wat niet nog meer. Maar ik heb me ook wel eens afgevraagd hoe anderen mij en mijn CX-collega’s zien. Of we nu customer journey manager, service designer of customer experience-expert als functietitel hebben.

 

Laten we eens in de schoenen van onze collega’s stappen. Wat zien zij en wat zullen ze denken? Zou het zoiets kunnen zijn van: ‘Hé, daar loopt ze weer. Altijd maar in de weer met die brown papers en allerlei gekleurde zelfklevende kleine papiertjes. Waar gaat die post-it ninja nu weer heen? En wat gebeurt er met die brown paper? Haalt ze die nu van de muur en gebeurt er iets mee? Of hangt deze klantreis straks als prachtige kantoorkunst aan de muur en is het een herinnering aan een prachtsessie?’

 

Ja, dat kan zomaar het beeld zijn. En als dat zo is, dan hebben we dat zelf veroorzaakt. Het is aan ons om te laten zien dat er echt iets mee gebeurt. Want waar zijn we anders mee bezig? Natuurlijk is één van onze rollen het klantbewustzijn van collega’s vergroten. Maar we zijn pas succesvol als de klant er iets van merkt. Ik weet echt wel dat we soms gezien worden als die post-it ninja’s. Als die luitjes met de grootste plannen en mooiste sessies, maar met te weinig impact. En daar zijn we zelf verantwoordelijk voor. Ook om dat te veranderen, want van dat imago moeten we echt af.

 

Wij zijn het aan onze CX-stand verplicht dat we klantimpact hebben. Dat we daar zijn waar de klant is. Dat wij die klantreis écht weten te verbeteren. Dat we leiders verleiden om mee te draaien in het contactcenter. Dat we soms met brute kracht de grote klantissues onder de aandacht brengen. Dat we af en toe heel subtiel door wat gesprekken te laten horen, iedereen laten beseffen dat het zo echt niet kan. Soms met post-its en veel vaker met de ‘voice of the customer’. Maar altijd met het eerlijke klantverhaal en veel doe-kracht. Wij als CX-professionals zijn verantwoordelijk voor onze eigen impact. Weg met kantoorkunst, hallo klantsucces. Van post-it ninja naar klantheld; laat dát ons streven zijn.

 

Dit blog werd geschreven voor CustomerFirst en gepubliceerd op 11 maart 2020

Geen blog meer missen? Schrijf je in voor mijn maandelijkse CX Greetz!

No Comments

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.